Thursday, February 17, 2011

Membantu ibu bapa itu satu nikmat

Satu perkara yang paling sinonim denganku bila balik rumah ialah jaga kedai abah. Abah bukak kedai jual air kelapa dan tebu. Dan aku sendiri pernah mengambil alih kedai tu lepas menduduki SPM 2007. Dan disebabkan tu jugak aku tak keberatan kalau kena jaga kedai dan berpanas di situ sebab memang dah biasa...yezza, that's me...
Bila dok sane msti ade buku temankan aku. Sebab tu je yang aku boleh buat bila nak tggu org beli air. So, hari ni aku khatamkan buku "Kit Kombat Islam Untuk Remaja" by Dr Zainal Abidin.
Input paling menarik ialah keraguan2 yang terjawab. i will write it in my own words.

Keraguan 1: Adakah Islam Agama Kesejahteraan?

Yes, it is! the word Islam itself come from arabic phrase, salima which means peace. Islam teach the ummah to be moderate in every aspect of life.
 Hadith Rasulullah  yang diriwayatkan oleh Imam Muslim 
"Binasalah mereka yang melampau, binasalah mereka yang melampau" 

Hadith sahih yang lain diriwayatkan oleh Imam Ahmad, an-Nasai, Ibn Majah dan Al-Hakim, baginda berpesan: "Jauhilah perbuatan yang melampau dalam agama. Sesungguhnya telah hancur orang sebelummu kereana perbuatan melampau yang mereka lakukan dalam agama".

In short, Islam tak pernah mengajar umatnya berlebih- lebihan dalam berbuat sesuatu. Dan Islam datang bukan untuk menyusahkan umatnya tetapi untuk memperelok dan memantapkan kehidupan manusia.

Kami tidak menurunkan Al-Quran kepadamu (wahai Muhammad) supaya engkau menanggung kesusahan. Hanya untuk menjadi peringatan bagi orang-orang yang takut melanggar perintah Allah ( Surah Taha : 2-3)

Jadi Islam sentiasa memberikan rukhsah dalam ibadat pada waktu-waktu tertentu. seperti membolehkan makan babi bila tiada sumber makanan yang lain untuk menyelamatkan nyawa. Dalam ibadah pula, seseorang yang sakit boleh sembahyang dalam keadaan duduk atau berbaring.

Jadi, seharusnya tidak timbul tentang isu Islam yang rigid dan memberatkan umatnya. bersyukurlah kerana anda seorang Islam. *banyak lagi keraguan yang dibincangkan, 54 keraguan. i'll will write them later*

Berbalik pada kedai yang aku jaga. Bila duduk kat dunia luar, i mean bukan education environment, banyak benda yang kita boleh blaja sebenarnya. Seperti bersabar ngan kerenah pelanggan yang demanding. memang menguji kesabaran. kadang2 ade je yang datang buat muke seposen mintak free..mase tu mcm speechless sbb i neva meet such people before. sabar je. tapi pengalaman ni memang menarik. 

dan yang paling common org ingt aku tak sekolah dan macam kesian.c'mon guys....don't make such conclusion. kesoq ati tau. kalau tanye i'll juz say sy blaja kat melb, oz. ikut sukala nk percaye ke tak...hahaha..dan mesti yang bertanya mcm terkejut...susah nak percaye.. kalau yang xkenal maybe ingt aku tipu...xpela...xde maknanye kan nak menipu... smile je..n then i said "jual..."

ape pun aku gembira sebab dapat berbakti kat abah...sayang abah....


No comments:

Post a Comment